Wednesday 5 August 2015

Part time job: Penjual sate ikan





Siapa sangka aku akan berniaga. Kini aku menjual sate ikan. Aku sendiripun tak percaya. Semuanya berlaku tiba-tiba. Agaknya inilah takdir. Subhanallah

Imbas kembali

Tika aku sedang membaca buku You are the best  di atas sofa, abangku juga datang membaca buku di sebelahku. Masing-masing asyik membaca. Tiba-tiba dia memandang ke arahku dan bercakap tentang perniagaan. Dia asyik bercerita bagaimana rakannya seorang attendance menguruskan bisnes. Kemudian dia terus menyarankan untuk aku berniaga. Tujuan utamanya ialah supaya aku menjadi pendorong untuk adik lelakiku yang masih belum mempunyai pekerjaan. Tiba-tiba aku dapat merasakan tekanan sangat memuncak. Tika dia sibuk mengusulkan pelbagai cadangan untuk aku berniaga, otakku ligat berfikir perkara tersirat. Dia itu abangku, kami tak ada ibu bapa. Semua tanggungan berada di atas bahunya. Di sebalik kata-katanya aku tahu dia mahu aku berdikari. Sebelum ini memang segala perbelanjaan aku ditanggung beres oleh arwah abah. Walaupun sebelum inia ku berfikir untuk menjana duit melalui penulisan, aku akui proses ini agak memakan masa. Jadi aku harus mencari pendapatan sampingan yang boleh membantu aku meneruskan kehidupan.

“Kalau boleh Abanglong nak mu start lusa ni,fikirlah apa-apa yang oleh dijual kat kedai mak (panggilan untuk nenekku). Buat kuih ke…, apa-apalah..”

Gulp…. Kalau buat kuih untuk makan pagi ni, aku takdelah pandai sangat. Tapi kalau buat kuih untuk makan petang bolehlah..macam puteri mandi, puding sagu, puding koktail kee…

Sebelum ni memang aku niat untuk menjual dadih dan menjualnya di politeknik memandangkan sepupuku menguruskan koperasi di situ. Tetapi koperasi itu agak lambat beroperasi. Abangku sudah tidak sabar untuk melihat aku berniaga dan meraih pendapatan sendiri. 

Sejujurnya tak pernah langsung aku fikir untuk menjadi peniaga. Seingat aku kali terakhir aku berniaga pun waktu dekat UMT. Itu pun sekadar nak memenuhi keperluan kursus. Sebelum tu memang aku ada menjual dadih di sekolah menengah. Tapi pengalaman tu tak pernah pun membuatkan berminat dengan perniagaan. 

Nak berniaga online… jauh sekali.. sebab aku sendiripun jenis kurang gemar mengadap laptop dan telefon lama-lama, apatah lagi berjam-jam hanya untuk menunggu tempahan pelanggan.Dan faktor ketiga inilah yang membuatkan aku rasa amat mustahil untuk menceburkan diri dalam perniagaan.

Tapi entah kenapa aku tidak dapat menolak cadangan abangku. Aku rasa seperti terkunci mulut aku untuk membantah. Aku rasa seperti aku sudah tiada pilihan dan walau sesusah manapun aku mesti memulakan perniagaan dalam waktu yang ditetapkan. Selepas berbincang dengan abangku, aku terus menukar bahan bacaan. Daripada membaca buku you are the best, aku tukar buku lain. Tajuknya Think and Grow Rich. Sebuah buku tentang perniagaan oleh Napoleon Hill. Selepas melihat aku menukar bahan bacaan, abangku cepat-cepat menghulurkan aku semua jenis buku perniagaan yang ditulis oleh Robert T Kiyosaki.



 Fuh…

[Bersambung]

No comments:

Post a Comment