Sistem pendidikan hari ini boleh dikatakan sangat rigid
Jika pelajar mendapat A, kita labelkan cemerlang
Jika pelajar mendapat B, kita labelkan sederhana
Jika pelajar mendapat C, kita labelkan lemah
Skala ini sebenarnya tidak boleh dijadikan piawaian asas
dalam menentukan kecemerlangan dalam pendidikan kerana hakikatnya pendidikan
itu adalah proses, bukannya pencapaian. Sebagai manusia, kita sebenarnya sudah
mempunyai paten atau ‘blueprint’ yang dikurniakan oleh Allah Taala. Paten
inilah yang akhirnya memanifestasikan perbezaan dari sudut jasmani emosi
,kognitif, intelektual dan tingkah laku seseorang. Paten itulah yang
menyebabkan bagaimana bayi A boleh berjalan awal tetapi belum boleh bercakap
tetapi bayi B sudah boleh bercakap walaupun masih belum berjalan. Justeru
bolehkah kita mengatakan bayi A cemerlang dan bayi B lemah. Sudah tentu tidak
boleh bukan!! Setiap manusia mempunyai tempoh masa tertentu untuk mengalami
peralihan dalam hidupnya. Dan transisi ini tidak sama kerana paten kita adalah berbeza.
Oleh itu, penglabelan tahap kecemerlangan pelajar
berdasarkan gred sebenarnya agak kurang relevan kerana walaupun mereka belajar
subjek yang sama, dengan guru yang sama, pada waktu yang sama hatta pada gaya
pengajaran yang sama, kita tidak boleh mengharapkan mereka akan memproses
maklumat tersebut dengan sama kerana hakikatnya manusia itu TIDAK SAMA.
Lebih malang lagi item yang menjadi ukuran biasanya adalah
di luar kawalan manusia. Dalam pendidikan kita boleh mengawal usaha tetapi
tidak keputusan. Begitu juga kehidupan sebenar kita. Kita berhak untuk berusaha
mencari rezeki tetapi kadar hasilnya adalah ketentuan Allah. Dalam konteks
pendidikan, faktor yang boleh dikawal ini tidak dimanfaatkan sepenuhnya oleh
guru dan ibu-bapa. Mereka lebih menekankan keputusan yang perlu diperolehi oleh
anak-anak berbanding memupuk usaha cintakan ilmu dalam pelajaran.
Apabila kecemerlangan dinilai berdasarkan akademik
semata-mata, penyakit stress akan mula menjangkiti para pelajar seterusnya
melenyapkan semangat ingin tahu dalam mempelajari sesuatu ilmu. Ini kerana
mereka tidak diberi peluang untuk meneroka kemahiran atau bakat yang dipendam
sebaliknya dikerah untuk berusaha mendapat gred yang cantik sahaja dalam
peperiksaan.
Cuba pembaca sekalian bayangkan sebuah sekolah haiwan
Sekolah ini mempunyai banyak haiwan seperti arnab, itik, tupai,
helang dan lain-lain.
Bagi menghadapai cabaran dunia baru, pakar-pakar haiwan merangka pelbagai aktiviti untuk meningkatkan
potensi diri haiwan tersebut. Lalu aktiviti kurikulum baru telah
diperkenalkan seperti aktiviti larian,
memanjat, berenang dan terbang. Bagi menguasai aktiviti kurikulum ini, semua
haiwan diwajibkan menyertai aktiviti tersebut dan gred akan diberikan mengikut
prestasi mereka.
Biarkan mereka lambat berlari |
Seekor itik sangat cemerlang dalam berenang, bahkan lebih baik dari jurulatihnya.Tetapi dia hanya sekadar lulus dalam ujian penerbangan dan sangat lemah dalam melakukan larian. Oleh kerana dia sangat perlahan dalam larian, dia perlu mengikuti latihan selepas sekolah dan menggugurkan subjek renang untuk memberi laluan kepadanya membuat latihan berlari. Latihan larian yang banyak telah menjadikan kakinya haus dan akhirnya menjejaskan prestasinya untuk kekal cemerlang dalam aktiviti renang. Oleh itu, itik hanya mendapat gred sederhana hasil semua aktiviti yang dia ikuti
Dalam kelas larian arnab menduduki takhta nombor satu dalam
kelasnya. Tetapi tidak dalam kelas renang. Arnab mendesak untuk melakukan
lompatan, tetapi cikgu di sekolah itu bimbang tentang sikapnya yang
hiperaktif.Oleh itu dia menyarankan arnab berjalan tanpa dibenarkan lari dan
lompat.Arnab juga terpaksa datang awal untuk mengikuti latihan renang.
Kebanyakan arnab mengalami masalah bulu basah apabila terlalu lama berada di
dalam kolam renang
Tupai pula sangat bagus dalam memanjat pokok. Dalam ujian
terbang, sebolehnya tupai ingin memulakan dari atas pokok dengan mengembangkan
dan mengepak-ngepak tangannya untuk terbang (cara tupai terbang), tetapi sangat
kecewa apabila dia diarahkan untuk terbang dari tanah ke atas pokok tersebut.
Dia gagal menguasai kelas tersebut. Oleh itu tupai terpaksa mengikuti terapi
terbang dengan pergi ke gim dan membuat latihan pada kuku tangan depannya untuk
menguatkan otot. Akhirnya kuku tupai bertambah sakit sekaligus merencatkan
aktiviti memanjatnya yang sebelum ini sangat baik. Malah, ada tupai yang sudah
tidak boleh memanjat langsung.
Helang juga mempunyai masalah dalam kelas memanjat. Walaupun
dia boleh mengalahkan haiwan lain untuk ke atas pokok, tetapi dia tetap ingin
menggunakan kaedah terbang untuk sampai ke atas pokok. Helang dilabel sebagai
pelajar yang degil. Helang mengatakan matlamat mereka untuk sampai ke atas
pokok hanya diperolehi dengan cara yang mudah iaitu terbang. Pakar psikologi
sekolah mendakwa helang sedang mengalami gangguan ingkar-memberontak
(oppositional-defiant disorder). Oleh itu tindakan disiplin telah dikenakan ke
atas helang
Berdasarkan cerita-cerita di atas adalah sangat sedih untuk kita memaksa pelajar (tupai) untuk cuba belajar terbang
dengan mengepak-ngepak tanggannya dan menghukum pelajar (helang) kononnya dia
menunjuk-nunjuk pandai. Oleh itu sebagai pengajar kita harus bersifat realistik.
Raikan perbezaan pelajar kita. Biarkan tupai dengan cara tupainya, arnab dengan
lompat arnabnya , helang dengan cara helangnya dan itik dengan renangnya. Usah
sesekali bimbang jika itik itu tidak boleh berlari.
Oleh itu jika kita cuba untuk menilai orang dengan cara yang
sama, tiada orang pun akan bahagia. Orang akan mudah terluka dan bakat dan
kebolehan mereka akan terbiar tanpa dimanfaatkan. Berilah peluang kepada mereka
untuk menjadi diri sendiri kerana kita tidak dilahirkan bodoh Cuma berbeza
kepandaian. Akhir kata, raikan dan nikmati perbezaan itu seadanya.
No comments:
Post a Comment