Rentetan
daripada isu yang pernah saya bincangkan sebelum ini dalam post hilangnya keberkatan maruah muslimah, ingin saya tegaskan bahwa banyak punca kemaksiatan kita yang
berlaku pada hari ini adalah budaya wanita meninggalkan rumah mereka.
Sekiranya kita
melihat pelbagai isu terutamanya melibatkan masalah sosial di kalangan
masyarakat hari ini seperti perzinaan, buang anak, penceraian semuanya berpunca
daripada ketidaksempurnaan peranan dalam institusi kekeluargaan. Dan jika kita
dilihat dalam institusi kekeluargaan siapakah yang diberi tanggungjawab untuk
mendidik generasi? Ya, siapa lagi kalau bukan kaum ibu.
Kata seorang
penyair:
Ibu adalah
sekolah bagi anak-anak.
Namun hari ini
berapa ramai ibu yang berfungsi sebagai sekolah kepada anak-anak. Rata-rata ibu
hari ini tidak mampu untuk menjaga anak mereka kerana terpaksa berganding bahu
dengan si bapa untuk menstabilkan ekonomi keluarga. Akhirnya mereka
meninggalkan rumahtangga mereka kerana terpaksa menumpukan pada karier mereka.
Sebenarnya ini bukan merupakan fenomena yang sihat. Mengapa saya berkata
begitu?
Seorang cendekiawan barat yang terkenal Arnold Tonybee
menukilkan:
“Dalam sejarah manusia, zaman yang
dijangkiti oleh keburukan dan kemunduran adalah zaman di mana kaum wanita telah
meninggalkan rumahtangga mereka” [dipetik oleh majalah ‘Asia’ Lahore,
25/4/1956]
Jika kita
meneliti panduan wahyu dalam Al-Quran, Allah berfirman kepada kaum wanita:
“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu”
[Al-Ahzab, 33:33]
Dalam ayat ini,
Allah ingin berpesan kepada kaum wanita khususnya untuk sentiasa berada di
rumah. Sebenarnya perlambangan wanita berada di rumah ibarat kita diletakkan di
dalam peti besi yang berkunci. Semua orang sedia maklum bahawa wanita merupakan
perhiasan. Ini selalu diperkatakan dalam hadis nabi yang popular bemaksud:
Dunia ini adalah
perhiasan. Sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah.
Oleh itu hakikat
wanita solehah itu ialah lebih banyak meluangkan masa di rumah berbanding di
luar. Ini kerana jika wanita banyak berada di luar rumah, dia berpotensi untuk
menjadi fitnah kepada lelaki.
Sebab itulah
dalam ayat yang sama dalam surah Al-Ahzab, Allah berfirman:
Dan janganlah kamu berhias seperti wanita
jahiliah zaman dahulu [Al-Ahzab, 33:33]
Jika kita
melihat kronologi ayat ini, pada asalnya Allah menyuruh wanita untuk berada di
rumah. Walaubagaimanapun, lumrahnya wanita pasti akan keluar rumah jika ingin
melakukan aktiviti-aktiviti penting seperti menghantar anak ke sekolah, belajar
di universiti ataupun keluar bekerja. Tetapi jika ingin keluar, Allah terus
berpesan kepada kita untuk tidak berhias seperti wanita-wanita jahiliyyah. Apa
maksudnya? Kita mengetahui berhias
seperti wanita jahiliah adalah perkara yang sangat menjengkelkan kerana ia
boleh merendahkan martabat maruah wanita. Berhias seperti orang jahiliah adalah
seperti mendedahkan aurat, memakai wangi-wangian, memakai gelang-gelang yang
boleh menghasilkan bunyi yang menarik perhatian dan sebagainya.
Realitinya
kehidupan kita pada hari ini, wanita tidak mampu mengikuti dua saranan Allah
ini dengan baik. Hari ini wanita keluar rumah bukan sahaja atas alasan tuntutan
kerja, tetapi juga bertujuan untuk berhibur, bersosial dengan kawan-kawan atau
membeli-belah. Lebih membimbangkan lagi , kemunculan laman-laman sosial yang
membolehkan muslimah memuatnaik gambar walau di mana sahaja mereka sebenarnya menafikan
falsafah sebenar berada di rumah iaitu untuk tidak mendedahkan diri kepada umum.
Bahkan jika mereka melangkah ke luar rumah, pelbagai fesyen mula digayakan.
Malah ada yang mendakwa telah
memperagakan fesyen yang islamik tetapi hakikatnya lari daripada syariat Islam
yang sebenar.
Sejarah wanita bekerja
Di abad ini,
fenomena wanita bekerja sudah menjadi satu kebiasaan dalam masyarakat.
Pekerjaan di luar rumah sebenarnya menyebabkan banyak wanita terpaksa
mengorbankan rumah tangga. Namun tahukah anda bagaimana wanita mula menceburkan
diri dalam dunia pekerjaan?
Sejarah ini
bermula di Eropah di mana wanita bekerja sebagai buruh pada tahun 1860-an. Tetapi pekerjaan pada masa ini
tidak lagi memberi kesan dalam rumahtangga kerana para lelaki pada zaman
tersebut sebolehnya menginginkan isteri mereka menguruskan rumahtangga. Lelaki
kelas atasan memang tidak akan membenarkan isterinya bekerja. Lelaki kelas
bawahan pula hanya membenarkan isteri mereka bekerja sekiranya terdesak sahaja.
Selain itu lelaki yang membenarkan isteri yang bekerja pada zaman tersebut dianggap lemah atau dalam
bahasa terengganunya ‘dok rok cetong’.
Walaubagaimanapun,
semasa minoriti wanita yang bekerja sebagai buruh ini terasa diri mereka
tertindas kerana terpaksa melakukan kerja lelaki yang kasar, maka suara untuk
membela kaum wanita ini mula kedengaran. Bukan itu sahaja, isu pelacuran yang nyata memberikan stigma
negatif kepada wanita juga menyebabkan wanita bangkit untuk mempertahankan hak
mereka. Namun begitu cara mereka menuntut hak mereka adalah dengan
memperjuangkan hak untuk berpolitik. Ini kerana mereka merasakan dengan adanya
kuasa politik, mereka berupaya menguatkuasakan
undang-undang yang membela para wanita.
Perjuangan
menuntuk hak berpolitik pada zaman ini ternyata sangat sukar kerana para lelaki
masih terikat dengan permikiran tradisional yang hanya melihat perempuan
sepatutnya menguruskan rumah tangga. Bagi mereka, memberikan kuasa pada wanita
seolah-olah mencabar kewibawaan lelaki. Bantahan ini bukan sahaja melibatkan
para suami tetapi juga ahli politik, golongan cendikiawan, ahli falsafah dan
sebagainya.
Sehingga pada
zaman tersebut seorang sejarawan bernama Tennyson telah menukilkan sajak
berikut demi memperjelaskan pendiriannya terhadap isu ini.
Laki-laki ke ladang dan wanita ke tempat perapian
Laki-laki menyandang pedang dan menyulam itu untuk
wanita
Laki-laki dengan akal wanita dengan hati
Laki-laki mengarah dan wanita sedia patuh
Segala yang lain porak peranda
Walaubagaimanapun perjuangan menuntut hak berpolitik
ini merupakan kesalahan besar wanita pada masa lalu kerana ia telah memberi
galakan kepada wanita untuk bekerja. Apabila wanita bekerja, ia
seolah-olah mewujudkan dominasi kuasa
wanita ke atas lelaki sekaligus melancarkan perjuangan menuntut hak berpolitik.
Selepas perang Salib pada tahun 1914, wanita yang bekerja pada mulanya untuk
menggantikan lelaki yang berperang enggan meninggalkan kerjaya mereka walaupun
selepas lelaki pulang dari perang dan ingin bekerja. Semenjak itu semakin ramai
wanita mula berkecimpung dalam bidang pekerjaan.
Namun, selepas
beberapa tahun, Christabel Pankhurst, seorang pejuang hak wanita akhirnya
meluahkan kekecewaannya kerana beliau mendapati perjuangannya menuntut hak
berpolitik untuk membela nasib wanita akhirnya tidak memberikan kesan yang
signifikan. Ini kerana walaupun golongan wanita sudah dibenarkan berpolitik,
masih tidak ada dasar yang berjaya ditubuhkan untuk memulihkan semula masalah
yang dihadapi oleh kaum wanita. Lebih malang lagi perjuangannya telah
menyebabkan semakin ramai wanita keluar bekerja dan ini sebenarnya menyulitkan
lagi usaha ke arah memartabatkan maruah kaum wanita. Oleh kerana itulah,
akhirnya Christabel Pankhurst akur bahawa perjuangannya itu adalah satu
kesalahan dan beliau menyeru orang ramai untuk mengambil panduan berdasarkan
hukum tuhan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh para wanita. Beliau
akhirnya menjadi seorang pendakwah Kristian.
Christabel Pankhurst |
Dalam konteks
ini kita sebagai umat Islam harus bermuhasabah untuk menilai kembali gaya hidup
kita pada hari ini. Jika tokoh kristian yang memperjuangkan hak wanita mengakui
bahawa fenomena wanita bekerja itu lebih banyak mudarat berbanding manfaat,
kita sebagai muslim seharusnya sedar bahawa peranan wanita berasakan panduan
wahyu harus dihidupkan kembali iaitu dengan meramaikan wanita yang membangunkan
rumah tangga. Hakikatnya wanita bekerja di luar rumah akan menyebabkan lebih
banyak berlakunya penyakit sosial dalam masyarakat untuk jangka masa panjang.
Ini kerana peranan wanita yang utama adalah menguruskan rumah tangga
sebagaimana yang disebutkan di dalam potongan hadis:
Wanita itu
pemimpin dalam urusan rumahtangga dan dia akan dipertanggungjawabkan atas
pimpinannya (Hadia Riwayat Bukhari Muslim).
Antara keburukan
wanita bekerja untuk jangka masa panjang ialah:
1.
Keharmonian rumah tangga tergugat
Kadar penceraian akan menjadi semakin tinggi kerana wanita yang keluar
rumah dan berhias cantik akan digunakan oleh syaitan untuk merosakkan lelaki.
Selain itu tuntutan pekerjaan yang menyebabkan suami isteri sentiasa berjauhan boleh menimbulkan
kecurigaan kepada pasangan seterusnya membuka pintu kecurangan terhadap
pasangan masing-masing. Hakikatnya bukan sedikit pasangan yang bercerai kerana
masalah ini. Penceraian yang berlaku bukan sahaja memberi kesan kepada suami
isteri malahan anak-anak dan keluarga masing-masing.
2.
Pengabaian anak-anak
Anak-anak adalah aset utama untuk penjanaan modal insan. Pengabaian ibu
terhadap anak kerana tuntutan kerja akan memberikan impak negatif yang sangat
buruk kepada pendidikan anak-anak. Ibu sepatutnya mengutamakan anak berbanding
kerjaya, lebih-lebih lagi sekiranya suami sudah mampu menyara ahli keluarga
walaupun isteri tidak bekerja. Oleh itu jika suami mampu, menjadi surirumah
adalah kerjaya utama untuk wanita.
3.
Menghadkan peluang pekerjaan untuk para lelaki
Hari ini lebih ramai wanita yang mudah mendapat pekerjaan berbanding
lelaki kerana tahap akademik mereka yang baik. Majikan juga cenderung untuk
memilih pekerja wanita kerana kerajinan dan komitmen yang tinggi ditunjukkan mereka.Ini menyebabkan pintu peluang
pekerjaan untuk para lelaki semakin tertutup. Sedangkan pekerjaan penting bagi
lelaki untuk mereka memberi nafkah kepada keluarga mereka kelak.
4.
Kewujudan lebih ramai house husband
Fenomena house husband adalah merujuk kepada lelaki yang memilih untuk
menjadi surirumah. Kebanyakan lelaki memilih untuk menjadi surirumah kerana
mereka ingin menjaga anak mereka. Biasanya keadaan ini berlaku kerana wanita mempunyai
gaji yang lebih besar untuk menanggung keluarga berbanding si suami. Isu ini
agak membimbangkan kerana peranan lelaki sebagai pencari nafkah seolah-olah
dinafikan. Lebih malang lagi bukan semua lelaki mampu menjadi surirumah. Ini
kerana terdapat kes di mana lelaki mengambil kesempatan dan bersikap malas
kerana isteri boleh menanggungnya. Kehidupan suami yang tiada tanggungjawab ini
akhirnya menjerumuskan mereka ke dalam gaya hidup yang negatif seperti keluar
minum dengan rakan, menghabiskan masa bermain games dan sebagainya. Budaya ini
boleh meruntuhkan institusi kekeluargaan dan hakikatnya sudah banyak penceraian
berlaku kerana kes ini.
House husband: Isu keterbalikan peranan |
Hakikatnya, peranan
wanita sebenar mengikut panduan wahyu adalah perkara asas yang perlu difahami
oleh setiap wanita. Panduan ini bukan untuk menyekat kebebasan kita tetapi memuliakan
wanita sebagai pendidik generasi yang mengimbangi kekurangan lelaki. Akhir kata
ini sekadar pendapat saya. In sha Allah, andai Allah memberi kesempatan saya
akan cuba kupaskan mengenai wanita berkerjaya dan panduan yang harus dilakukan
mengikut Islam.
Bahan rujukan
Anda juga boleh mendapat kefahaman yang lebih di sini
No comments:
Post a Comment