Sejujurnya isu wanita bekerja
hari ini agak meresahkan saya. Ini kerana sekiranya wanita bekerja, masanya
sudah banyak dihabiskan di tempat kerja. Manakala anak pula ditinggalkan oleh
pengasuh atau taska atau tidak kurang juga ibu-bapa. Paradigma masyarakat moden
hari ini seolah-olah mewajibkan para wanita untuk berkerjaya. Jika wanita
tersebut hanya surirumah, dia dianggap ‘tidak berjaya’ dan dipandang rendah
oleh masyarakat.Ibu bapa zaman dahulu mendidik
anak perempuan untuk menjadi ibu yang baik tetapi ibu bapa zaman
sekarang mendidik anak untuk menjadi wanita berkerjaya.
Jauh di sudut hati, saya mengakui
bahawa banyak kebaikan menjadi wanita berkerjaya. Antaranya wanita tersebut
boleh berdikari, menyumbang tenaga kepada masyarakat, menolong ibu bapa dan
membantu menstabilkan ekonomi rumah tangga. Tetapi kita juga tidak boleh
menolak bahawa banyak keburukan jika wanita keluar bekerja terutamanya pada
masa sekarang.
Kenapa saya berkata begitu? Percaya
atau tidak, masalah sosial yang meruncing berlaku kepada hari ini adalah kerana
anak ketandusan kasih sayang ibu. Sebab apa? Kerana ibu terpaksa keluar
bekerja.Pembaca yang dikasihi sekalian, saya mempunyai ramai rakan. Antaranya
yang bekerja sebagai guru, jururawat dan doktor. Ada di kalangan rakan saya
yang terpaksa mengajar di sekolah di kawasan pedalaman Sarawak dan terpaksa
meninggalkan anaknya dengan orang tuanya di Semenanjung. Tidak kurang juga
dengan sahabat saya yang bertugas sebagai jururawat, Dia berkerja mengikut
shif. Anak-anaknya ditinggalkan dengan ibu bapa. Apabila dia pulang, dia hanya
tidur keletihan dan tidak sempat untuk melayani anak-anaknya. Untuk
pengetahuan, semua rakan-rakan saya itu mempunyai anak yang berusia kurang dari
satu tahun. Dalam ilmu psikologi yang saya pelajari, sekiranya ibu-bapa gagal
mendapatkan kepercayaan dari anak-anak dalam tempoh usia 0-2 tahun, maka lebih
sukar anak-anaknya mempercayai ibu bapa. Jika kepercayaan sukar diraih, proses
pendidikan yang berlaku untuk fasa akan datang akan menjadi lebih payah dan
memeritkan.
Perlu diingat di sini, anak-anak
merupakan harta berharga kurniaan Allah kepada kita. Kadang-kadang kita berasa
ghairah untuk mengejar kerjaya kerana kita mempercayai dengan kestabilan dalam
kerjaya, anak-anak kita akan memperolehi hidup yang lebih baik. Malangnya tanpa
kita sedari, betapa ramai ibu hari ini yang terpaksa meluangkan masa yang lebih
banyak untuk pembangunan karier berbanding meluangkan masa dengan anak di
rumah. Hakikatnya kita telah mengorbankan anak kita sendiri untuk kepentingan
diri kita. Kata Chris Gardner, “Untuk kerjaya, kita boleh mengorbankan
segalanya tapi bukan anak kita”. Anak kita memerlukan pelukan kasih sayang,
belaian manja dan perhatian yang cukup, terutamanya jika usia mereka masih
kecil.
Anak-anak juga merupakan kompenan
penting dalam keluarga. Pembinaan keluarga akan menatijahkan masyarakat
seterusnya membentuk negara. Sekiranya para wanita gagal menerapkan asas ilmu agama
kepada zuriat dalam ruang lingkup kekeluargaan, kita akan lihat betapa pincangnya
masyarakat yang wujud sekaligus akan membantutkan pembangunan negara. Cabaran
hari ini adalah bagaimana kita perlu mengembalikan peranan keibuan dalam
kerukunan rumah tangga di saat wanita sibuk mengejar karier dan kedudukan.
Sebenarnya, berkerjaya itu tidak
salah, tetapi bagaimana kita menyusun fleksibiliti kita untuk kekal menjadi
isteri dan mendidik anak-anak dengan baik. Itu merupakan cabaran yang cukup
besar dalam dunia moden hari ini. Saudara Qosim Ahmad, yang merupakan bekas
pensyarah sejarah di Universiti Sains Malaysia telah mencadangkan pelaksanaan
pengunduran wanita secara terkawal dan terpilih. Pengunduran wanita bermaksud
menjadikan wanita kembali menjadi surirumah seperti masyarakat tradisional.
“Terkawal” bermaksud ianya harus dilakukan secara berperingkat-peringkat dan hanya
kepada kerjaya tertentu sahaja. Contohnya hampir mustahil untuk mengarahkan
semua wanita meletak jawatan secara drastik dan menjadi surirumah memandangkan wanita
menyumbang kepada 47 peratus tenaga kerja di Malaysia.Terkawal juga bermaksud wanita tidak cenderung untuk berkecimpung dalam kerjaya yang sinonim dengan lelaki contohnya pemandu bas, juruterbang, buruh bangunan dan sebagainya.“Terpilih” pula beerti
bukan semua kerjaya sesuai dilakukan oleh kaum adam, jadi masih relevan untuk
wanita meneruskan kerjaya tersebut, contohnya guru dan pakar sakit puan. Cuma
kawalan terus dibuat supaya bagaimana wanita yang walaupun berkerjaya tetapi
tidak menjejaskan keselesaan rumah tangga dan bagaimana untuk kita
mempersetujui bahawa fenomena wanita bekerja di luar rumah dalam bidang
tertentu sebagai satu perkara darurat sahaja.
Namun begitu ulas Qosim Ahmad
dalam artikelnya, pengunduran wanita secara terkawal dan terpilih amat sukar
untuk direalisasikan jika tiada kefahaman, penerimaan dan kerelaan dari manusia
samada golongan lelaki atau wanita.Jadi bagaimana untuk memudahkan kita memahami
semua ini. Sudah tentu kita harus mengambil panduan dari Quran dan sunnah. Jika
kita kembali kepada tujuan hidup kita, sudah tentu kita ingin menggapai redha
Allah dan mengecapi syurga bukan?
Dalam konteks ini, saya ingin
sekali membawa pembaca mengimbau kembali sirah mengenai Asmak binti Yazid.
Beliau merupakan pejuang hak bagi wanita Islam di Zaman Rasulullah s.a.w.
Beliau merupakan wanita yang petah berbicara dan mempunyai akal yang cerdas.
Beliau selalu berfikir tentang sumbangan wanita kepada Islam dan mencemburui
lelaki kerana ternyata lelaki lebih mendominasi segala hal-hal perjuangan
Islam.Beliau merasakan golongan lelaki boleh mengaut pahala yang jauh lebih
banyak berbanding wanita. Atas rasa
kecemburan yang amat tinggi, beliau bertekad bertemu Rasulullah supaya
persoalan yang bermain di benaknya akan terungkai.
Dengan hati yang berdebar-debar
beliau mengadap baginda Rasulullah dan bersuara di balik tabir. “Wahai
Rasulullah, saya Asmak, wakil perutusan kaum wanita”. Allah SWT mengutusmu untuk
seluruh lelaki dan wanita, dan kami telah beriman kepadamu Ya Rasulullah, dan
sesungguhnya Allah itu Tuhan Kami.”
“Sesungguhnya kaum wanita sangat
dibatasi dan ditentukan sekali pahalanya. Kami hanya tiang rumah tangga, tempat
penyaluran syahwat dan bertugas mengandungkan anak. Sedangkan kaum lelaki
begitu diistimewakan dalam seluruh bidang pekerjaan. Mereka boleh menguruskan
jenazah, mengerjakan haji berkali-kali, dan yang paling penting, mereka
berpeluang untuk berjihad menegakkan agama Allah.Jika mereka terbunuh di medan
perang, mereka mendapat pahala. Jika terbunuh, mereka tetap hidup disisi Alllah
lagi dicukupi rezeki.
Dan sewaktu kami pergi berperang,
kami hanya menjaga harta benda mereka, kami jahitkan pakaian mereka dan kami
asuh anak-anak mereka. Lalu mengapa tidak sama pahala kami dengan pahala
mereka?
Setelah meluahkan isi hati, Asmak
tiba-tiba berasa malu terhadap Rasulullah lantas tertunduk.Rasulullah memandang
sahabat seorang demi seorang lantas berkata, “Pernahkah anda semua mendengar
seorang wanita yang mengatakan persoalan tentang pekerjaan Allah SWT dalam
agama ini yang lebih baik dari ini?”
“Belum pernah ya Rasulullah”
Rasulullah kemudian berkata
kepada Asmak, “Dengarkanlah baik-baik
wahai Asmak. Sampaikan kepada wanita di belakangmu. Memperlakukan suami dengan
baik, mengerjakan yang disenanginya, menurut kemahuannya, semua itu akan
menyamai semua pahala yang diperolehi oleh lelaki”
Subhanallah, betapa mudahnya
jalan yang Allah tentukan kepada para wanita untuk memborong pahala. Tidak
perlu berpenat-penat keluar bekerja, terperangkap dalam kesesakan dan
meninggalkan anak di pusat asuhan atau taska. Tidak dinafikan walau kebebasan
wanita itu agak terbatas, namun peranan sebagai ibu, isteri atau wanita Islam
yang bertaqwa adalah cukup signifikan dalam menentukan corak kemajuan sesebuah
negara sebagaimana kata hukama:
“Baik wanita baiklah negara,
rosak wanita maka rosaklah sesebuah negara”
Apabila seorang wanita dapat
melaksanakan tanggungjawab dan peranannya, maka akan terbentuklah sebuah
keluarga yang baik. Dari situ lahirlah masyarakat dan negara yang baik yang mempunyai ciri-ciri “Negara yang aman
makmur dan mendapat keampunan Allah” [Saba’:15]
Menurut Kosim Ahmad dalam
artikelnya “Kepulangan para wanita ke rumah adalah berandaikan fakta yang
,mereka mahu dan tahu untuk tinggal dan bertugas di rumah. Kaum lelaki juga
melihat ‘kembalinya wanita ke rumah’ adalah impian. Kebebasan wanita pula sepatutnya
ditakrifkan semula sebagai bukan bebas untuk bekerja tetapi bebas untuk tinggal
di rumah. Oleh itu sekiranya wujud kesempitan ekonomi, himpitan dari sistem
masyarakat, kebiadapan para suami, keresahan perasaan sendiri yang tidak
memungkinkan wanita merasa aman tinggal di rumah, maka segala yang menjadi
halangan itulah yang patut dibaiki bukannya impian itu yang perlu dikorbankan”.
Akhir kata, sekadar perkongsian
dari saya. Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk berperanan sebagai
wanita islam selari dengan tuntutan Islam. Kerja-kerja juga, tetapi
tanggungjawab sebagai isteri dan ibu harus disempurnakan.
Wallahua’lam. Senyum.
Rujukan
Qosim Ahmad. (1980).Undi wanita:
Satu pengkhianatan pada haknya atau salah matlamat. Dewan Masyarakat
Norhayati Ab. Samad. (1996).Asma’
binti Yazid, pejuang hak wanita Islam. Majalah Ayu
No comments:
Post a Comment