Thursday 8 January 2015

Doa buat abah




My lovely father...
Aku akan terus berdoa buat abahku yang agak kritikal kerana menderita kanser hati..Walaupun berada jauh dari sisinya, hatiku terasa dekat dengannya.

 Oh abahku moga Allah meringankan segala sakitmu

Semoga abah diberi kekuatan untuk solat walau apa jua keadaan sekalipun

Ketahuilah abahku, aku bangga menjadi anakmu

Aku bersyukur Allah mentakdirkan aku menjadi anakmu

Betapa besar pengorbananmu sanggup menjaga anak-anakmu dengan baik walau ummi tiada disisi

Abah sanggup untuk tidak berkahwin lagi semata-mata ingin fokus menjaga kebajikan kami

Abahla abah, abahla Ummi

YA Allah, Kau ampunilah segala dosa abahku, Kau jadikanlah sakit yang dideritainya menjadi kifarah dosa buatnya agar dia akan menghadapMu dalam keadaan suci dari dosa. Ketahuilah Ya Allah, aku menjadi saksi bahawa dia berjaya mendidik anak-anaknya. Dia mengajarkan kami rukun Iman, dia mengajarkan kami Rukun Islam, dia mengajar kami solat, dia menyuruh kami menjaga aurat, menjaga pergaulan, dia memberikan kami pendidikan, sanggup membiayai segala sumber kewangan hingga tiada seorang pun antara kami terpaksa memikirkan cara membayar hutang PTPTN. Dia sudah membuat yang terbaik untuk mendidik kami. Ampunilah dosanya Ya Allah kira terdapat kesalahan-kesalahan kecilnya dalam mendidik kami. Dia juga insan biasa yang tidak terlepas dari dosa dan noda

Walaupun perbualan  kita hanya kudengar aa…aa.. aa… yang keluar dari mulutmu, tapi aku faham maksudmu itu, kau masih bertanyakan khabar aku…adakah aku dalam keadaan baik, peperiksaan aku bagaimana, boleh jawab ke?.. Tapi hanya linangan air mata yang mampu kuluahkan.

Masihku ingat momen-momen istimewa kita tatkala aku mengurut belakangmu sebelum tidur, Kau memegang tanganku dan berkata… boleh tak janji dengan abah satu perkara.. Ermm.. apa dia? Aku bertanya… “Akak belajar sampai pHd ya… belajar sampai ke peringkat tertinggi, nanti kalau jumpa ummi di kubur boleh abah kata anak kita ade jugak phd sorang….Demi Allah amanah itu terasa sangat berat untuk ku penuhi… Aku hanya berkata Ok..In sha Allah..kerana arwah ummi sendiri pun pernah berpesan kepada abah sokong anak untuk belajar, walaupun sampai ke peringkat tertinggi….

Abah..maafkan aku jika aku tidak berjaya menjadi anak terbaik untukmu….

No comments:

Post a Comment