Thursday 8 January 2015

Attaining baraqah





 Alhamdulillah, 8 Januari 2015, adalah peperiksaan pertama dan terakhir untuk aku sepanjang mengikuti program sarjana di UUM. Aku bersyukur kerana Allah telah memudahkan segala urusan pembelajaranku untuk semester ini. In sha Allah semester hadapan , bermulalah lembaran baru untuk aku menjalankan penyelidikan. Bagiku penyelidikan dalam sains sosial lebih mencabar daripada sains tulen. Sebenarnya semuanya ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Apapun, aku bersyukur kerana Allah ingin memberikan ilmu baru kepadaku walaupun pada hakikatnya menyambung sarjana bukanlah kehendak hatiku tetapi lebih cenderung untuk memenuhi hasrat ayahanda tercinta yang menginginkan anaknya menyambung pelajaran ke peringkat tertinggi. Bermula dari sini, aku sebenarnya mengharapkan keberkatan atas setiap perkara yang berlaku dalam hidupku. Keberkatan yang ku maksudkan disini adalah kebaikan yang aku perolehi natijah daripada mematuhi saranan orang tuaku. Aku sangat percaya sekiranya abahku menyuruhku untuk menyambung pelajaran walaupun di luar keinginanku, aku gagahi jua atas nama ‘wa bil wa lidaini ihsaana’. Selagi tidak melanggar syariat, aku akan terus mematuhi saranan mereka agar mereka meredaiku.. Bukankah redha Allah terletak pada keredhaan ibu bapa?. Keredaan inilah yang membuahkan keberkatan yang akhirnya menyebabkan segala urusan kita di dunia dan di akhirat terasa mudah. Dan sejujurnya aku sendiri sedang menikmati keberkatan ini.


  • Ilmu psikologi yang aku pelajari, rupa-rupanya sangat memenuhi citra jiwaku
  • Peperiksaan yang aku lalui, Alhamdulillah segalanya ok
  • Pertemuan dengan rakan sebilikku dari Iraq, banyak mengajar diriku untuk menghargai sebuah persahabatan
  • Hubungan baikku dengan pensyarah memudahkan aliran ilmu yang aku pelajari
  • Sahabat akhawat dan eksplorasi tarbiyah di UUM, semuanya menambahkan kefahamanku dalam disiplin dakwah


Subhanallah, tak terkira kebaikan yang aku perolehi hasil ‘keberkatan’ ini, maha suci Allah yang mentakdirkan sebaik-baik perkara untuk hambanya.

#Senyum melebar

No comments:

Post a Comment