Teori Perkembangan Karier Ginzberg
mengajar kita tentang fasa tentatif di mana pada tahap pelajar berusia 14-15
tahun, mereka sepatutnya sudah memiliki gambaran yang jelas tentang tentang
pemilihan kerjaya mereka pada masa akan datang. Namun begitu, realitinya
pelajar-pelajar di Malaysia masih belum mampu untuk menilai prospek kerjaya
yang baik untuk mereka.
Hari ini di sekolah pelajar
dimomokkan dengan ungkapan “ jadilah doktor,
anda akan dipandang tinggi” atau “jadilah jurutera, anda akan bergaji besar”. Sebenarnya
ungkapan ini adalah sangat umum dan masih kabur di kaca mata pelajar di
peringkat sekolah menengah kerana mereka belum memasuki fasa pekerjaan. Oleh
itu guru seharusnya memainkan peranan yang bijak dalam menyemai mindset yang tepat dan berfokus kepada
para pelajar. Walau bagaimanapun, dalam konteks ini para guru haruslah
mengenalpasti terlebih dahulu beberapa jenis identiti yang dimiliki oleh setiap
individu
Sebelum itu ingin saya jelaskan
tentang beberapa krisis identiti yang sering dialami oleh individu menurut perspektif kerjaya:
ü Foreclosure
ü Identity
Diffusion
ü Identity Achievement
ü Moratorium
Foreclosure bermaksud
menurut perintah. Individu ini biasanya merupakan anak kesayangan ibu bapa
mereka kerana mereka akan menurut arahan ibu bapa mereka untuk menetapkan
cita-cita mereka berdasarkan citarasa ibu-bapa.
Identity Confusion
bermaksud kekeliruan identiti di mana
pelajar ini sering bertukar-tukar impian kerjaya tanpa menilai prospek
kerjaya yang paling bersesuaian dengan dirinya. Contohnya: tengok cikgu
mengajar, nak jadi cikgu, tengok doktor kat hospital, nak jadi doktor.
Moratorium bermaksud
golongan yang suka meneroka kerjaya yang berbeza tetapi masih masih gagal untuk
menetapkan arah tuju ke arah kerjaya tersebut.
Identity achievement
bermaksud perolehan identiti di mana pelajar ini sememangnya mempunyai
cita-cita yang sangat jelas dan sangat persisten dalam menghadapi pelbagai
ujian dan halangan demi mengejar cita-cita mereka.
Dengan mengenal variasi identiti di atas, guru diharap dapat
membantu pelajar-pelajar ini membuat keputusan terbaik untuk diri mereka.
Antara langkah yang lebih berkesan untuk membantu pelajar mengenalpasti propek kerjaya pelajar adalah dengan menjemput ibu-bapa yang mantap dalam karier masing-masing untuk menyampaikan ceramah motivasi di sekolah. Fenomena paling mendukacitakan pada hari ini ialah apabila pihak sekolah gagal untuk memanfaatkan jaringan sosial dengan ibu bapa untuk kepentingan pelajar. Padahal langkah ini penting supaya pelajar boleh membuat perkaitan dengan subjek yang dipelajarinya dengan kepentingannya untuk kerjaya akan datang
Contohnya: Jika penceramah itu
merupakan editor majalah, pendedahannya tentang dunia penyuntingan akan membuka
minda pelajar untuk memahami nilai disebalik esei yang diberikan guru semasa
kelas bahasa. Pemahaman ini akan membuka minda mereka untuk mengimbau kembali
proses pembelajaran tersebut. Pelajar mungkin akan berkata…
“Oo..patutlah cikgu tekankan sangat soal tatabahasa ni” atau...
“ Patutlah karangan aku asyik
dapat C je… memang tak pernah nak capai standard”
Jika kesedaran inilah yang lahir
dari jiwa pelajar, maka insyaAllah, penulisan esei atau pembelajaran bahasa
akan menjadi lebih bermakna dan menyeronokkan untuk dihayati, bukan sekadar
menulis untuk mendapat A, tetapi menjadikan tulisan tersebut sebagai sumber
inspirasi dalam dunia keilmuan. Ingatlah
wahai guru, mengajar bukan sekadar ingin menghabiskan silibus tetapi buatlah
sesuatu agar ilmu yang diajar itu melangkaui silibus yang ditetapkan. Sekadar
cadangan dari saya hasil pembelajaran dalam kursus Human Lifespan Development
SGDY 5013.Terima kasih.
#Moga Allah redha.
No comments:
Post a Comment